Machu Picchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Frida Hameka - WaarBenJij.nu Machu Picchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Frida Hameka - WaarBenJij.nu

Machu Picchu

Door: fhameka

Blijf op de hoogte en volg Frida

30 Maart 2012 | Peru, Cusco

Hey,

De afgelopen week was een zware maar fantastische week. Na mijn aankomst in Cusco heb ik eerst een dagje de stad verkend. Het was me reuze mee gevallen tuurlijk is het hier super touristisch maar de stad zelf is echt gezellig. Het mist alleen het lekker warme weer. Het enige nadeel is dat je continu word lastig gevallen door allerlei mensen om dingen te kopen, voor massages, tours en voor restaurants. Na 2 dagen was mijn geduld toch wel een beetje op om elke keer beleefd 'no gracias' te zeggen.
Ook heb ik een tour gemaakt door de sacred valley. Deze heet zo omdat de rivier die er doorheen loopt de Urubamba rivier als heilig werd gezien door de Incas. Tijdens de tour kwam ik bij 3 ruines en kreeg een demo hoe mensen daar hun textiel kleurde. De drie ruines waren van Pisco, Ollantaytambo en Chinchero. Alle drie waren voor de productie van voedsel. Voornamelijk mais, de mais uiot de sacred valley word nog steeds gezien als een van de beste. Het grappige aan de ruines was dat de Inca´s probeerde hun belangrijke plekken in de vorm van voor hun heilige wezens te bouwen. Zo zou Ollantaytambo de vorm hebben van een Lama. Ook hadden ze plekken waar ze hun oogste bewaarde. Bij Ollantaytambo zouden ze beschermt worden door een heilig figuur die je in de berg kan zien (natuurlijk gevormd). Nou het duurde me af en toe wel heel veel tijd om dat eruit te halen. Ik denk dat die Inca´s gewoon af en toe door schoten met hun Cocabladeren.
Tijdens de reis heb ik twee meiden ontmoet. Flavia en Jessica, uit Brazilië en Peru. De gesprekken gingen in het half spaans half engels. Het was echt heel gezellig.
Maar na deze tour begon het echte werk!
Afgelopen maandag begon mijn Inca trail!! Ik had er echt veel zin in. Ik werd op 6.20 uur opgehaald omdat het startpunt van de trail nog wel 2 uur rijden is van Cusco.
Ik kon veel van mijn spullen achterlaten bij mijn hostel. Ook had ik een porter gehuurd. Dat is een mannetje dat met max 6 kg van jou loopt en zorgt dat het van a naar b komt. Ja het klinkt wel heel luxe maar ik liep ook nog met een kg of 6 op mijn rug.
Eind maart in de Cusco word gezien als het eind van het regen seizoen.
Gelukkig hadden we de eerste dag mazzel. Het begon pas te regenen toen we in de lunch tent waren.
Het eten tijdens de hele trail was echt ongelofelijk, elke keer drie gangen. Begin met soep, daarna een warme maaltijd en dan ´s avonds een toetje, puddig of cake. En dan nog thee. Kortom je kon elke keer je buikje vol eten.
Na de lunch bleef het spetteren maar het was niet heel erg we kwamen niet helemaal doorweekt aan bij de tentjes. De groep waarmee ik op stap was was leuk en gezellig, ze kwamen allemaal uit de USA. Ik was de enigste die alleen opstap was en niet uit de USA kwam maar ik voelde me geen buitenbeentje. Er was een gezin mee met een dochter van 19 en dat was ook mijn tent genoot voor de 3 nachten. Dat was wel gezellig. We hadden 2 gidsen 14 porters en 1 kok. En dat voor 10 mensen. Kortom een hele stoet.
De 2de dag begon goed, eerst coca thee in bed (ja dat is nog eens luxe)en daarna pannekoeken voor ontbijt, heerlijk!! Het mocht ook wel want we hadden een zware dag voor de boeg. We moesten 1200m klimmen tot 4200m en daarna weer 600m dalen. Het was een klim door een cloud forest (wolken bos) het was er vochtig maar het regende niet. De tocht naar boven was best pittig met veel trappen. Ja daar waren de Inca´s gek op. Overal hebben ze trappen gemaakt. Ook was de weg best druk nu merkte je dat je het samen met 499 andere mensen deed. Je was veel aan eht in halen of je werd ingehaald, vooral door de porters. Het is echt niet normaal hoe snel die kunnen lopen met 25 kg op hun rug. Voor de klim stond 5 uur maar de hele groep deed er dik een uur korter over.
Na de foto´s op de tot konden we beginnen met dalen. Helaas begon het hier al snel te regenen en eventjes te hagelen. Maar 10 min voordat ik bij de tent was stopte het even dus kon je even opdrogen. Deze middag waren we vrij en dat was wel lekker. Kon alles even drogen.
De derde dag begon bewolkt en na 10 min lopen begon het ook eventjes te regenen. Deze dag was de langste dag om te lopen. Veel afdalen en helaas ook veel wolken en aardig wat regen. Maar gelukkig was het de laaste 2 uur droog dus kwam je weer droog aan bij de tent. Tijdens de laatste avond begon iedereen al een beetje zenuwachtig te worden voor de volgende dag want daar waren we nu al 3 dagen voor onderweg, Machu Picchu! De volgende dag moesten we om 3.30 uur op (zucht) om de porters genoet tijd te kunnen geven om alles op te ruimen en hun trein te pakken. Om 4.00 uur stonden we in de rij voor het laatste checkpoint, deze ging pas om 5.30 uur open. Dus hadden we eventjes om wat te kletsen en te kaarten. Maar toen eenmaal de scheckpoint open was en we door de checkpoint waren begon het rennen naar de zonnepoort. Vanaf dit punt kan je in het dal kijken waar Machu Picchu ligt. Normaal duurt de wandeling 1.5 uur maar wij stonden in 40 min al bij de poort. Helaas was het dal vol met wolken, alleen wayna picchu was te zien (de berg achter machu picchu). Maar toch was het een heel mooi gezicht. De zon was op en het was een hele heldere dag. Wanneer de zon de wolken raakte begonnen de wolken te verdwijnen.
Terwijl we verder naar beneden liepen verdwenen de wolken. Eerst had ik niet in de gaten dat ik Machu Picchu binnen was gelopen totdat ik het wereld beroemde plaatje zag met nog een paar wolken maar de zon begon al echt goed te schijnen. Het was echt een adembenemend uitzicht!
Het was het lopen zeker meer dan waard. En nu de zon ook nog begon te schijenen was het helemaal geweldig.
Nadat al de foto´s waren gemaakt was het tijd voor de rondleiding. Ze weten niet precies wat alles is maar er zijn genoeg theoriën. Machu Picchu zou een belangrijke stad zijn geweest tussen Cusco (de hoofdstad van het Inca rijk) en de jungle. De stad had een agrarische sector een woon sector en de nodige tempels en astrologie toren. De stad is waarschijnlijk binnen 80 jaar gebouwd maar is nooit helemaal af gemaakt omdat toen de spanjaarden al weer op bezoek waren. Toch blijft het wonderbaarlijk dat deze mensen zonder machines zo´n stad kunnen bouwen. Na de rondleiding ben ik met een beetje tegen zin (mijn benen wilde niet meer) Wayna Picchu op geklommen. Dat was nog best zwaar. Het was aardig steil en er hingen soms zelfs touwen zodat je je omhoog kon trekken. Maar het uitzicht op Machu Picchu was prachtig! Nu kon je ook zien dat Machu Picchu de vorm van een Condor heeft.
Na deze klim was het tijd om naar Aguas Calientes te gaan. Vanaf hier gaat de trein naar Cusco. Maar voordat eerst nog even ontspannen in de warme wateren van de theremen. Want na 4 dagen geen douche en wel hard werken ben je daar wel aan toen.
Bij terug komst gelijk naar bed gegaan en nu een paar dagen even lekker rust.
Volgende stop word weer Arequipa eens even kijken of ik daar nog een veel te hoge berg op kan:)

  • 30 Maart 2012 - 17:09

    Paps:

    Lieve dochter.
    Wat een geweldig avontuur weer. Lijkt me heel bijzonder om op die hoogte door zo'n zompige jungle te lopen. En dan als beloning een heel bijzondere stad.
    En nu nog een veel te hoge berg beklimmen? Wel je eigen rugzak dragen he, anders telt het niet ;-)
    xx

  • 30 Maart 2012 - 17:12

    Mama:

    Wat prachtig zeg, wat heerlijk om daar nu echt geweest te zijn. Alweer een wens vervult. Als je thuis bent moet je heel want prikkels nog verwerken denk ik. Meid geniet er nog even van!
    Kusjes mama

  • 30 Maart 2012 - 17:42

    Annie:

    Goh, waar heb je die poster van machu pitchu vandaan waar je voor staat? ;) hele mooie foto's fried! Dat ei.. Geniaal! Je komt ook niet van die cavia's af hè! Geniet er nog maar even van want straks ben je weer hier en dan is het spannendste dat je mee maakt dat er een muis door de tuin loopt! Niks geen condor of kolibrie's! Maar misschien ben je die ook nu wel zat. Ik hoorde laatst dat er een man een reis maakte naar Nepal en hij miste maar 1 ding: de tulpenvelden. En je heb mazzel! Ze staan nu in bloei! Nog heel veel plezier! Xx

  • 30 Maart 2012 - 17:55

    Lotte:

    Hee Frida, wat een supergave foto's! aan de ene kant jammer dat het zo bewolkt was maar dat geeft de foto's ook wel weer een mooi effect, en gelukkig trekken die wolkjes een beetje weg :)
    Ik had je die tocht niet nagedaan hoor (weet je nog, in Zweden?! :P) ik vind het echt heel knap van je! en dan alsnog die veel te hoge berg op het einde, vet stoer dat je toch door hebt gezet, je bent er maar 1 keer!!! (of je vind het zo leuk dat je zelf Porter wordt ;))

    nog maar één weekje dus geniet er zoveel mogelijk van, hier in Nederland gebeurt er namelijk weinig spannends!

    xxx

  • 01 April 2012 - 15:33

    Paps:

    Hoi Friet,
    Lekker in de bus gehobbeld? Ja, ja, reizen is afzien.
    Ben benieuwd of die vulkaan er nog staat. Go get 'm, the .....
    Hier is niet zo spannend. Tot en met eind mei mag er niet op roofvis worden gejaagd, dus nu maar op jacht naar muizen in de tuin.....
    We moeten ons tijdens de brunch met Pasen dus behelpen met een eitje. En hagelslag en pindakaas en duivekater en allemaal lekkere normale Hollandse culinaire hoogstandjes. Geeft niet joh, daar ben je zo weer aan gewend. Gelukkig hebben we de foto's nog ;-)
    Xx

  • 01 April 2012 - 15:43

    Frida:

    Ik weet nog niet of de vulkaan gaat lukken want je moet altijd met een groep zijn.
    Maar ik ga het zeker proberen.
    Om eerlijk te zijn kijk ik wel uit naar de hollandse culinaire hoogstandjes. Heb gister in een nederlands cafe een stuk appeltaart gehad maar die is natuulijk anders dan die thuis. En ik hoor mijn broodje hagelslag toch wel gillen vanaf hier.
    Maar dat kan volgende week allemaal weer!
    x

  • 03 April 2012 - 05:38

    Bart:

    Hallo zo te zien en te horen is het daar wel leuk.
    ik weet dat je nog helemaal in je vakantie zit maar hoelaat kom je terug op schiphol.?
    tot maandag.

    Doei!!!!!

  • 04 April 2012 - 11:41

    Frida:

    Hey Bart,
    Ik land zondag om 8.20 uur.
    Dus dat word vroeg opstaan ben ik bang;)

    x

  • 04 April 2012 - 17:37

    Andre En De Rest.:

    Nou Frida, een goede reis en tot zaterdag!

  • 04 April 2012 - 17:45

    Andre En De Rest.:

    Iedereen heeft het over zaterdag maar nu blijkt het toch zondag te zijn, goede reis Frida!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Ecuador en Peru

Recente Reisverslagen:

10 April 2012

Laatste week

30 Maart 2012

Machu Picchu

23 Maart 2012

Titicaca meer

17 Maart 2012

Van de woestijn naar de bergen

05 Maart 2012

Galapagos het paradijs op aarde
Frida

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 27840

Voorgaande reizen:

14 Januari 2012 - 08 April 2012

Ecuador en Peru

Landen bezocht: