Van de woestijn naar de bergen - Reisverslag uit Puno, Peru van Frida Hameka - WaarBenJij.nu Van de woestijn naar de bergen - Reisverslag uit Puno, Peru van Frida Hameka - WaarBenJij.nu

Van de woestijn naar de bergen

Door: fhameka

Blijf op de hoogte en volg Frida

17 Maart 2012 | Peru, Puno

Hey allemaal!
Leuk al jullie reacties.
Ben nu al weer meer dan een week alleen op reis in Peru. Tot nu toe bevalt het prima en ben ik eigenlijk nooit alleen.
Toen ik in Lima aankwam na een 31 uur durende bus reis. Pff. Was ik kapot maar had ik al veel van Peru gezien. Eigenlijk heb ik toen al heel veel woestijn gezien. Het zand begon vlak voor de grens en leek niet meer op te houden.
In Lima aangekomen was het wel even wennen na de mooie en rustig Galapagos. Lima is een miljoenen stad en het is er heel erg druk en stoffig. Ook kwam ik gelijk te weten dat ik als meisje alleen reis. Als je over straat loopt (ookal loop je niet alleen) beginnen ze allemaal te fluiten, bonita te roepen en van dat soort dingen. Je voelt je natuurlijk in het begin even speciaal tot dat je ziet wat er allemaal fluit. Echt waar Peruanen zijn niet de mooiste mensen. Dus mam wees niet bang ik kom gewoon naar huis.
In Lima ben ik samen met Jan die ik al vanuit Quito kende naar een tempel gegaan buiten de stad. Het was al voor en ook tijdens de Inca een bedevaart plaats om de zon te aanbidden. Helaas is het door een aantal aardbevingen een flinke puinhoop geworden. Ook was het niet zo heel interressant omdat je nergens echt in kon. Maar ach was wel even lekker een dagje uit de stad.
De volgende dag ben ik weer verder alleen richting huacachina gegaan. Het is een gehucht aan een oase tussen gigantische zand duinen. Vroeger was het een vakantie plek voor de elite nu is het een echt party place voor buitenlanders vooral engels talige. Het was niet helemaal gewelidig omdat het feest de heledag door ging naast mijn kamer. Maar ach je moet er het beste van maken. Ben die avond ook op een tour mee gegaan waarbij we Pisco gingen proeven. Dit is het drankje van Peru. Het was leuk om te zien ook konden we zelf de druiven gaan persen. Het was echt een heel raar gevoel al die druiven aan je voeten. Het leek een beetje op wadlopen. Na al het proeven van de Pisco was het tijd voor een feestje. Was toch nog heel gezellig.
Ook lag er op mijn kamer een ander nederlands meisje en een argentijnse. Met zijn drieen zijn we de volgende dag gaan sandboarden en met een buggy crossen door de zand duinen. Het was echt fantatisch om te doen. Het was alleen super warm je voelde de warmte gewoon door je zolen omhoog komen. En wonder boven wonder begon het in de middag te regenen!! Ik was op een van de droogste plekken op aarde en ik had regen!! Hoe is het mogelijk. Gelukkig werllid het wel goed gemaakt toen ik ´s avonds in mijn bed lag en alles voelde schudden. Ik heb het op gezocht en het was een aardbeving!! 4.7 op de schaal van Richter volgens de amerikaanse geologische dienst!! Nog een wens die in vervulling is gegaan:)
Na Huacachina ben ik naar Nazca gegaan heb daar in een deels nederlands hostel geslapen. Maar buiten de naar Brabant merkte je er eigelijk weinig van. In dit hostel waren weer twee andere nederlanders die ook een vlucht over de lijnen wilde maken. Dus de volgende dag hup in het vliegtuigje en vliegen maar. Het zag er echt schitterend uit. Ik dacht je ziet vooral een paar figuren maar je zag echt overal lijnen. Het was een hele mooie vlucht maar ik ben nog nooit zo misselijk geweest in een voertuig. Het duurde gelukkig maar een half uur want anders had ik de plastic zakjes moeten gaan gebruiken.
In de middag ben ik naar een hele uode begraafplaats gegaan. Ze denken dat het minimaal 1000 jaar oud is en dat er we ongeveer 20.000 mensen liggen begraven. Het was heel raar want doordat het zo droog is in de omgeving van Nazca zijn de lichamen nog in een hele goede staat. Het haar zat er nog op en bij eentje zelfs nog de huid en de nagels. Op zich klinkt het niet heel erg bijzonder maar als je door het stuk loopt waar je in de graen kan kijken dan liggen er in het veld gewoon menselijke botten verspreid. Dat was wel een beetje een raar idee.
Na Nazca was het eindelijk weer tijd om naar de bergen terug te keren in Arequipa. Deze stad ligt weer op 2 000 m hoogte en heeft uitzicht op 3 hele grote vulkanen van rond de 6 000 m. Echt schitterend, maar dit betekend ook dat de truien weer uit de rugzak kunnen worden gehaald en dat ik eidelijk weer onder een deken moet slapen. De stad zelf is niet heel erg spannend. Het lijkt heel erg veel op de centra van de grote spaanse steden in Spanje. Maar ik heb er een klooster bezocht dat pas sinds 1970 is open gesteld voor het publiek. Het was heel interressant, het klooster ligt midden in de stad maar het is een oase van rust ook is de architectuur binnen in anders dan in de rest van de stad. Naast het klooster heb ik ook een museum bezocht waar mensen offers van Inca mensen te zien. Ze dachten dat de bergen goden waren en als die vuur spuwden dan waren de goden boos en die kon je dan weer te vriend maken als je offers bracht aan de goden. Eerst werden er dieren en etenswaren geofferd maar als het niet hielp dan werden er mensen geofferd. De mensen liepen eerst helemaal omhoog ook het slachtoffer. Na de offering werd ze begraven op de berg top. Omdat het daar zo koud is zijn de lichamen goed bewaard gebleven. Ze zijn in 1995 gevonden toen te gletsjer afsmold door een andere vulkaan uitbarsting.
Ook heb ik vanuit Arequipa een 2 daagse tour gemaakt naar de Colca valei. De valei is uitgesleten door een rivier die ook nog een Cañon vormt. Het was er echt schitterend. Ik deed alleen wel de meest toeristische tour die je kon doen maar ik kreeg wel een beetje last van hoogte ziekte dus hiken was misschien niet de slimste optie zijn geweest. Op de weg ernaar toe zag je al overal de Lama´s en de Alpaca´s met op de achtergrond de hoge vulkanen echt een plaatje. Ook hebben ze een verkeersbord met pas op voor overstekendende Lama´s hihi! Ook mocht ik tegen een kleine vergoeding een Alpaca van 2 weken vasthouden. Ooowww die was zo schattig en voelde zo zacht aan dat ik hem bijna mee wilde nemen!!!
In de Colca valei heb je verschillende dorpjes met verschillende klederdrachten. En het leukste was dat de mensen dat ook gewoon op straat nog dragen. Maar de kleding is ook wel heel erg mooi. Ook zijn op bijna alle hellingen terrassen gebouwd voor de landbouw daarnaast heb ik vlakbij de Cañon Condors gezien. Dat is eigenlijk dé trekpleister van de valei, maar het is altijd maar de vraag of de vogels wel komen natuurlijk.
Na deze tour weer een nachtje in Arequipa en sinds vandaag ben ik in Puno een stadje bij het Titicaca meer morgen een tocht maken naar de drijvende eilanden!! Ook ga ik even de grens over naar Bolivia om daar het meer te bezoeken.
Zoals jullie wel merken vermaak ik me prima. Het alleen reizen bevalt me prima. Je bent wel alleen maar eigenlijk ook weer niet. Er zijn zoveel mensen alleen opstap en dan ga je gewoon samen wat dingen ondernemen. Ook valt het me op dat hier echt overal nederlanders zijn. Elke dag kom ik wel weer andere nederlanders tegen. Hetkomt natuurlijk ook doordat ik wel een hele bekende route doe voor backpackers. Maar dat maakt het wel leuk en gezellig. Ben ook wel een aantal keren gewoon mensen tegen gekomen die ik al kende van ergens anders. Echt af en toe ben je verbaasd hoe klein de wereld eigenlijk is.
(foto´s volgen later)

  • 18 Maart 2012 - 02:10

    Joliene:

    Hoi Frieda! Ja, ik was er zo eentje die je tegenkwam en al ergens anders van kende. Was gezellig om je verhalen te horen, ook al was het in de KFC :) Sorry dat ik het zo abrupt moest afbreken. Ik begin maandag aan de trip naar Machu Picchu. Veel plezier nog!

  • 18 Maart 2012 - 09:10

    Paps:

    Hoi dochter.
    Ja zeg, zo veel gezien?
    Dat geloven we niet hoor! ;-)
    Kom op met die foto's..!!
    xx

  • 18 Maart 2012 - 09:57

    Greetje Groen:

    Dag Frida,
    Wat een geweldige ervaring!!!! Ik ben jaloers op je vliegtochtje boven de zo raadselachtige tekeningen in de bergen. Heb je daar ook mooie foto's van??? Verder veel plezier en ik ben blij dat je geen liefje hebt gevonden in Peru. Fijn dat besloten hebt toch weer terug te komen.
    Groeten, Greetje

  • 18 Maart 2012 - 10:41

    Mams:

    Echt geweldig wat jij allemaal mee maakt, dat wil ik ook!!! Hier is het weer soms net voorjaar maar dan toch weer een beetje herfst.Ook zijn ook geen aardbevingen geweest of zo. de krokussen zijn al uitgebloeid de narcissen gaan nu bloeien.Ook zijn er alweer lammetjes in de wei en zijn de eerste pulletjes al gesignaleerd. Ik ruik het voorjaar al, daar heb ik echt zin in. Heb je ook mooie klederdracht kleding aangeschaft en anders op de foto gezet. Als ik plaatjes zie van Peru, hebben de mensen prachtige gekleurde kleding aan, ik begrijp dat dat ook nodig is om te kunnen imponeren.
    Meisje, geniet van alles over 3 weken ben je weer thuis. Maak er wat van.ps. Het vogelhuisje is al bezet door familie pimpelmees.
    Kusjes mams

  • 18 Maart 2012 - 12:45

    Lotte:

    Hee Frida! Wat een verhalen toch weer :) wil het ook nog wel eens in het écht horen hoor want ik heb een vermoeden dat je toch wel het een en ander weg laat ;)

    En natuurlijk wil ook weer foto's zien!!!

    tot over 3 weken, geniet er nog maar even van!

    xx

  • 18 Maart 2012 - 12:45

    Lotte:

    Hee Frida! Wat een verhalen toch weer :) wil het ook nog wel eens in het écht horen hoor want ik heb een vermoeden dat je toch wel het een en ander weg laat ;)

    En natuurlijk wil ook weer foto's zien!!!

    tot over 3 weken, geniet er nog maar even van!

    xx

  • 18 Maart 2012 - 16:11

    Danja:

    Je hebt het druk zo te horen. Heel leuk om te lezen :-)
    Gelukkig zijn er veel andere mensen waar je samen dingen mee kunt doen, dan ben je tenminste niet steeds alleen. Dat gaat anders ook vervelen denk ik ;-)

    Veel plezier!

    -xxx-Danja

  • 19 Maart 2012 - 22:44

    Mariska:

    Leuke verhalen weer! Maar ik wil natuurlijk wel de foto's zien. Dan kun je mij alwéér jaloers maken :P
    Groetjes!

  • 21 Maart 2012 - 08:37

    Remko:

    Heel leuk weer om te lezen!

  • 21 Maart 2012 - 21:29

    Lisanne:

    Hoi Frida,

    Wat een mooie verhalen! echt genieten!
    Ik krijg helemaal zin om er ook heen te gaan!
    Ik kan niet wachten tot je thuis bent en alle verhalen in
    real life te horen! Maar ik snap dat jij zelf nog geen zin hebt om
    thuis te komen, hoor!

    xXlisanne

  • 23 Maart 2012 - 15:24

    Paps En Mams:

    WAUW....wat een foto's. Die 4.910, was dat de afstand tot Lima ;-)

  • 23 Maart 2012 - 15:43

    De Boersmaatjes:

    Hoi Frida, ik kan aan je zien dat het erg naar je zin hebt. Geniet er nog maar even van, want voor je het weet zit je weer in Nederland. We hadden een tijdje geen email. Dus ik loop nog een beetje achter met lezen. Maar ik heb wel je mooie foto's gezien.

    Nogmaals geniet er nog van!!!!!

    Groetjes,
    Andre, Ada, Bart en Merel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Puno

Ecuador en Peru

Recente Reisverslagen:

10 April 2012

Laatste week

30 Maart 2012

Machu Picchu

23 Maart 2012

Titicaca meer

17 Maart 2012

Van de woestijn naar de bergen

05 Maart 2012

Galapagos het paradijs op aarde
Frida

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 27849

Voorgaande reizen:

14 Januari 2012 - 08 April 2012

Ecuador en Peru

Landen bezocht: