Titicaca meer - Reisverslag uit Cusco, Peru van Frida Hameka - WaarBenJij.nu Titicaca meer - Reisverslag uit Cusco, Peru van Frida Hameka - WaarBenJij.nu

Titicaca meer

Door: fhameka

Blijf op de hoogte en volg Frida

23 Maart 2012 | Peru, Cusco

Hey!

Ik weet het is een kleine week geleden dat ik iets van me liet horen. En jullie zullen vast heel erg benieuwd zijn naar de foto´s, nou ze staan erop hoor!!
Afgelopen week heb ik geen tijd gehad om achter een computer te zitten.
Ik was namelijk het Titicaca meer aan het bezoeken. Eerst aan de Peruaanse kant. Ik ben met een tour mee gegaan van 2 dagen en 1 nacht. Tijdens de tour was er een ander nederlands meisje alleen dus dat maakte het gelijk nog leuker en gemakkelijker met communiceren;)
Deze kant heeft de wereld bereoemde drijvende eilanden Uros waar de mensen nog echt leven. Helaas is het wel heel erg commercieel allemaal. De mensen doen echt een trucje en verwachten dan van je dat je een souvenir koopt. Heb het niet gedaan want het waren niet zulke hele speciale dingen. Na een kort tochtje in een riete boot die ook voor de toeristen zijn gemaakt gingen we weer door naar een ander eiland Amantani. Ook bleven we op dit eiland overnachten bij een plaatselijke familie. Ook kregen wel de traditionele maaltijden en hadden we ´s avonds een feest waarbij we de traditionele kleding aan kregen. We haden vanuit het huis een fantastisch uitzicht op het meer. Wat af en toe meer weg heeft van een zee. Ook hadden we het weer super mee. Als je in de zon zat kon je gewoon in korte broek en t-shirt zitten. Maar helaas was en is de wind altijd waterig koud en als de zon dan weg is wil je gewoon je sjaal om doen.
Na de overnachting (wat nog best warm is onder 3 dekens) gingen we nog een ander eiland bezoeken. Tanquille, dit eiland was ook ontzettend toeristisch maar het was er echt heel mooi. Toen we op de dorpsplein aankwamen was er een dorps vergadering bezig en iedereen was in traditionele kleding gehezen. Het grappig van het eiland is dat hier de mannen breinen. Ook kon je aan de verschillende hoeden en sluiers zien of iemand getrouwd was of niet en of iemand de leiding had.
Na dit eiland gingen we weer terug met de boot naar Puno. De boot tocht duurde 2.5 uur en ik lag bovenop het dek uit de wind in de zon:) Het leek wel alsof we over de middelandse zee aan het varen waren, heerlijk!!
De avond in Puno heb ik Cuy (Cavia) geprobeerd, was wel lekker heel erg mals vlees maar het was meer bot dan vlees, maar dat is ook weer een ding minder op mijn to do list.
De volgende dag benik vertrokken naar de Boliviaanse kant van het Titicaca meer. Aan deze kant ligt het dorpje Copacabana en vanaf daar kan je met de boot naar Isla del Sol.
Het was een heel leuk idee maar toen ik de grens over was bleek er een weg blokkade te zijn en moesten we met al onze bagage ( totaal ong.20 kg) lopen naar het dorpje dat was zo´n 5 km. Ik dacht is niet erg heb ik een beetje training voor de Inca trail van volgende week. In Copacabana aangekomen kon ik nog niet op tijd mee met de laatste boot naar het eiland. Daar aangekomen bleek het dorpje boven op het eilandje te liggen. Dat betekende zo´n 200 m klimmen met weer al mijn tassen. Nee erg was geen lama of ezel die even kon helpen. En volgens de Lonly planet was het uitzicht aan de anderekant van de heuvel zo ontzettend mooi omdat je vanaf daar heel goed de zonsondergang kon zien. Dus daar moest ik wezen. Gelukkig was ik niet de enigste en waren er nog 2 Zweden, een oostenrijker, een canadees en een amerikaan die er ook zo over dachten. De twee dagen op het eiland een beetje met z´n zessen rond gehangen.
Het eiland is echt heel erg toeristisch heel veel mensen blijven net als is een nacht overnachten en daar was het dorpje ook op ingesteld. Elke 20 m een hostel en elke 25 m een restaurant. Ik denk omdat het geen hoogseizoen is en omdat we een beetje buiten het dorpje zaten dat ik er niet zoveel erg in had. En ook verbaasde het me hoe goed koop Bolivia wel niet is. We konden voor 20 bolivianos overnachten (is ongeveer €2.40) maar wij gingen op de luxe tour en hadden een hotel met prachtig uitzicht en mooie kamers voor 55 bolivianos (€6).
We gingen forel eten met als het goed is een mooie zonsondergang. De forel was heerlijk (een plaatstelijke specialiteit) helaas werkte de zonsondergang niet echt mee. Maar ach je kan niet alles hebben.
De volgende dag gingen we een wandeling maken over het eiland. De inca´s hadden een tempel op het eiland om de zon te aanbidden vandaar ook de naam. Tijdens de rondwandeling kwam je daar ook langs. De tempel was leuk en intressant maar de uitzichten en stranden die we zagen tijdens de tocht waren nog veel mooier. De het weer deed de naam van het eiland eer aan. Het was super warm, en dat samen met de uitzichten leek het net of we ergens in Kroatië aan het wandelen waren. Ook kwamen we langs witte stranden waar mensen zaten te zonnen en de varkens ook op rondliepen (wel een beetje raar). Het einige verschil was dat er niemand in het water lag, ja want dat blijft wel koud als je op 3800m zit.
Na de wandeling van 5 uur was het al weer tijd om met de boot terug te gaan naar Copacabana. Dat betekende dus weer met mijn zware tas de heuvel weer af lopen pfff.
In Copacabana heb ik wel een hele mooie zonsondergang gezien. De volgende dag met de bus weer terug naar Peru gegaan en gelijk door gereisd naar Cusco. Hier vandaan zal ik maandag de Inca trail gaan beginnen!!
Ik weer wat van me laten weten als ik weer levend terug ben!!

  • 23 Maart 2012 - 15:18

    Remko:

    Leuk stuk! En dat Cavia moet ik ook maar eens proberen zal eens in een dierenwinkel een lekkere malse uitzoeken....

  • 23 Maart 2012 - 15:38

    Paps En Mams:

    Cavia eten? Foei, dat zal ome Henk niet leuk vinden!;-) Wat een prachtig avontuur. Een en al afzien las ik. Spugende lama's, witte stranden, veel te hoge bergen, ik moet er niet aan denken....Rare jongens trouwens die PrePeruanen. Al die rare gootjes en tekeningen in de rotsen. Lijkt ons super om dat te beleven. Mams vraagt of je zo'n lamaatje wil meenemen. Ja, het is hier ook lente snap je. En als ie niet wil luisteren dan eindigd ie als truitje voor de herfst en in de pan voor de kerst....;-) tja, het is hier ook crisis, dus je moet creatief zijn.
    Xx

  • 23 Maart 2012 - 20:27

    Andre:

    Nou, ik heb je foto's gezien en je verhaal gelezen en ben wel een beetje jaloers, een klein beetje maar hoor, nou ja een klein beetje, om eerlijk te zijn ben ik ontzettend jaloers Frida.
    Geniet er nog maar lekker van en ook van de prachtige sterrenhemel, heb je ook het zuiderkruis gezien? Tot pasen!! Groeten van Ada, Andre, Bart & Merel.

  • 23 Maart 2012 - 21:05

    Marijke En Harry:

    Hey Frida
    Super wat je mee maakt, ziet en beleeft,proeft
    Wat een prachtig land
    Zoe dat ook wel eens willen zien hoor.
    Geniet nog van de rest van de vakantie

    Groet

  • 23 Maart 2012 - 22:52

    Mariska:

    Hee Fried!
    Ziet er allemaal weer super uit! Maar cavia's eten?? Dat gaat wel ver hoor ;) Ik hou het maar bij kangaroo.
    Wat zijn je volgende plannen?

    xx

  • 24 Maart 2012 - 09:42

    Greetje Groen:

    Dag Frida,
    Wat heerlijk allemaal. Geniet nog een poosje van en kom dan weer heelhuids terug in Nederland.
    Liefs uit Adorp

  • 24 Maart 2012 - 09:45

    Greetje Groen:

    Dag Frida,
    moeten we onze cavia's nu extra beschermen als jij op bezoek komt?

  • 24 Maart 2012 - 10:10

    Henk:

    Dag Frida,
    Ik kreeg vanmorgen een mail van je moeder, waarin ze me het onzalige voorstel deed dat we onze cavia''s maar moesten bereiden als welkomstmaal bij je terugkeer in Purmerend.
    Nou, ik zal het Dieren Bevrijdings Front en Marianne Thieme op haar af sturen.

    Rond Pasen ben je dus weer thuis. Ik hoop dat je tzt tijd krijgt om je reisverhalen te bundelen en er met foto's een powerpoint presentatie van te maken. Je hebt een prachtige ervaring op gedaan met goede verhalen waar anderen zeer zeker hun voordeel mee kunnen doen.
    Ik wens je nog een fijne tijd en verder nog een smakelijk eten.
    Cariños, Henk

  • 24 Maart 2012 - 12:05

    Lotte:

    Oooooh friet!! wat een gave foto's ook van je vorige blog :) wil je een lamaatje voor me meenemen? ze zijn zo schattig!!! Heel veel succes met de incatrail en geniet ervan.

    xx

  • 24 Maart 2012 - 16:48

    Opa En Oma:

    Hoi Frida,
    Geweldig weer je laatste verslag en wat een prachtige foto's toch heel wat anders dan het normale leven in Purmerend, Geniet er nog maar even van want de tijd verstrijkt nu heel hard.
    Heel attent van je telefoontje op de verjaardag van opa, Nog veel reisplezier en tot begin april
    groetjes Oma en Opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Ecuador en Peru

Recente Reisverslagen:

10 April 2012

Laatste week

30 Maart 2012

Machu Picchu

23 Maart 2012

Titicaca meer

17 Maart 2012

Van de woestijn naar de bergen

05 Maart 2012

Galapagos het paradijs op aarde
Frida

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 571
Totaal aantal bezoekers 27846

Voorgaande reizen:

14 Januari 2012 - 08 April 2012

Ecuador en Peru

Landen bezocht: